Wat is SEO?

SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren en verbeteren van een website met het doel om zo hoog mogelijk in de onbetaalde organische resultaten van zoekmachines zoals Google te verschijnen.


Waarom SEO?


SEO helpt zoekers te vinden waar ze naar op zoek zijn. Als website eigenaar wil je natuurlijk dat jouw site gevonden wordt door die zoeker. Met SEO kun je ervoor zorgen dat jouw website wordt getoond wanneer deze relevant is voor de zoekvraag van de zoeker. Je bent dan zichtbaar op het meest relevante moment, namelijk wanneer iemand een zoekopdracht gerelateerd aan jouw expertise intypt.

Wat is een SEO specialist?


Een SEO specialist is iemand die zich bezighoudt met het optimaliseren van websites op basis van techniek, content & autoriteit. In Nederland is Google de grootste zoekmachine, waardoor de meeste SEO specialisten zich ook met name focussen op het optimaliseren en verbeteren van websites om beter in de Google zoekresultaten te verschijnen.


Techniek

De juiste technische implementatie van een website zorgt ervoor dat de Google bot de website kan crawlen en dat deze dus kan worden opgenomen in de index van Google. Pas dan kan de website bij een bepaalde zoekopdracht getoond worden als zoekresultaat. Als SEO specialist zorg je ervoor dat de website een logische structuur heeft, zodat Google alle pagina's kan vinden, crawlen en indexeren. Dit doe je onder andere met een gestructureerde sitemap & URL-structuur.


Content

Content omvat afbeeldingen, video's en met name geschreven content. Op basis van onder andere deze onderdelen kan Google bepalen voor welke zoekopdrachten een webpagina interessant en relevant is. Als SEO specialist zorg je er dus voor dat de (geschreven) content op een website geoptimaliseerd is voor de juiste thema's, zodat de relevantie hoog is voor belangrijke zoekopdrachten binnen het thema. Op deze manier kan de website hoog in de zoekresultaten van Google worden getoond. Elementen die voor een optimale paginastructuur zorgen zijn onder andere een titel, headers en paragrafen.


Autoriteit

Daarnaast heeft een website altijd een bepaalde autoriteit. Hoe hoger deze autoriteit, hoe betrouwbaarder de website is. Meestal heeft een website authoriteit binnen één bepaald thema (afhankelijk van de markt, kunnen dit ook meerdere thema's zijn). Op basis van de autoriteit binnen het thema kan Google deze website als betrouwbaar bestempelen. Als SEO specialist kun je voor een deel invloed hebben op de autoriteit van een website. Hoe meer andere websites er namelijk naar de website (of pagina) linken, hoe hoger je autoriteit. Google ziet dit als voorkeursstemmen van andere autoriteiten binnen hetzelfde thema. Als SEO specialist ben je dus ook verantwoordelijk voor het verkrijgen van zoveel mogelijk relevante en goede links naar de website of landingspagina.

Het werk van een SEO specialist is altijd een combinatie tussen deze 3 pijlers. Afhankelijk van de website, zal de focus in periodes meer of minder op één van de pijlers liggen.


Zoekmachine marketing of SEM


SEM staat voor Search Engine Marketing en is een combinatie van SEO en SEA. Zoekmachine marketing omvat de zichtbaarheid in de betaalde én onbetaalde zoekresultaten. Een Search Engine Marketeer is dus verantwoordelijk voor het optimaliseren van websites om hoger in de organische zoekresultaten te komen in combinatie met het bieden op de advertentieruimte om ook binnen de betaalde zoekresultaten zichtbaar te zijn. In Google's zoekresultaten worden maximaal 4 betaalde SEA resultaten bovenaan de pagina getoond, gevolgd door maximaal 10 organische onbetaalde SEO resultaten. Uiteraard kan zoekmachine marketing ook worden uitgevoerd door een SEO-specialist én een SEA-specialist om beide disciplines zo goed mogelijk uit te voeren.


Ons Aanbod